تکنو مگ

ظروف پخت وپز، گذشته تا امروز

سير تكاملي ظروف پخت پز

در این مقاله به بررسی ظروف پخت وپز، گذشته تا امروز می پردازیم . در دنیای کنونی سلامت و بهداشت رژیم غذایی یکی از مهم ترین ابعاد زندگی انسان را در برگرفته است. این سلامتی ابعاد زیادی را در بر دارد ازجمله :
سلامت و بهداشت مواد اولیه غذایی ، نحوه ی پخت غذا و بخش مهمی از آن شامل ظروف پخت و پز میشود.

سیر تکامل ظروف پخت وپز

اگر سیر تکامل ظروف پخت وپز، از گذشته تا امروز را بررسی کنیم ، کهن‌ترین آن از جنس سنگ در جهان با قدمت ۹۰۰۰ سال در مکزیک کشف شده‌است. پژوهشگران بر این باورند انسان‌ها دیگ سفالین را دو بار، در دو ناحیه مختلف اختراع کرده‌اند:
اولی در آسیای شرقی در حدود ۱۶ هزار سال قبل و بعد در شمال آفریقا در حدود ۱۲ هزار سال قبل. در ایران (به ویژه شهر مشهد و اردبیل) استفاده از دیگ سنگی و سفالی به نام دیزی برای پخت آبگوشت هنوز رواج دارد. تا اواسط دهه ۱۳۵۰ در ایران، پخت غذا با استفاده از قابلمه مسی و روی معمول بود؛ ولی امروزه از قابلمه‌های مسی بیشتر برای تزیین و به‌عنوان عتیقه استفاده می‌شود.

پیدایش پوشش نچسب

بعد از گذشت سال ها و با پیشرفت علم تولید قابلمه ها به سمت پوشش های نچسب رفت. اگر شما جز علاقمندان به امر آشپزی باشید حتما تجربه ی آشپزی در تفلون را داشته اید. ظروفی که به دلیل نچسب بودن و مصرف کم روغن محبوب شده اند.

بعد از پوشش تفلون، پوشش سرامیکی وارد بازار شد. پوششی که به مراتب سخت تر از تفلون است. در برابر سایش و ضربه ی کفگیر و قاشق فلزی دیرتر آسیب می بیند. این اتفاق سلامت و بهداشت پوشش سرامیکی را بسیار زیاد کرده است. موضوع مهم اینجاست که پوشش سرامیک بعد از مدتی استفاده، نچسبی خود را از دست می دهد.
قابلمه های گرانیتی از جمله ظروفی هستند که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. ظروف گرانیتی (Granite Cookware) یکی از سالم ترین ظروف جهت پخت و پز به شمار می روند . این ظروف مزایای بسیاری را به مشتریان ارائه می دهد .

گرانیتی اصطلاحی است که این روزها به پوششی جدید برای ظروف نچسب اطلاق می شود. گرانیت همانند ظروف تفلون و سرامیکی از چسبیدن غذا به ظرف و مخلوط شدن فلز ظرف با غذا جلوگیری می کند. قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد. گرانیت ، نوعی سنگ در طبیعت است. تنها به دلیل ظاهر مشابهی که این پوشش با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده است.

گرانیت نه تنها ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است بلکه به لحاظ ساختاری هم ادغام هر دو پوشش است. مزیت ظروف گرانیتی نسبت  به  ظروف سرامیکی این است که بر خلاف ظروف سرامیکی که بعد از مدت قدرت ضد چسبندگی آنها از بین می رود. به این گونه که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، (PTFE تفلون) است . دانه‌های رنگی که بصورت پراکنده داخل ظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سخت سرامیک است. این پوشش روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم خالص، آلومینیوم آلیاژی یا استیل قرار می گیرند. این ظرف ها با دوام هستند و خواص خود را در طول زمان از دست نمی دهند. همچنین هیچ ماده ی اضافی وارد غذای شما نمی کنند.

ظروف پخت و پز
سیر تکامل ظروف پخت وپز

برای دیدن صفحه ی تکنو در اینستاگرام روی آیکون زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات پوسته -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تعیین کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که می خواهید، شروع به تایپ کنید.