تاریخچه تابه وُک

تابه ووك

تابه وُک یکی از قدیمی‌ترین ملزومات آشپزی چینی است که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. در زبان ماندارین به وُک «کو» (kuo) می‌گویند. چینی‌ها از وُک برای انواع روش‌های پخت، از سرخ‌کردن گرفته تا بخارپزکردن، استفاده می‌کردند و آشپزخانه‌هایشان بدون وُک قطعا چیزی کم داشت. اما باستان‌شناسان مطمئن نیستند که وُک از ابداعات خود چینی‌ها بوده باشد.

احتمال می‌رود که چینی‌ها ایده ووک را از فرهنگ دیگری اقتباس کرده باشند، چراکه نظیر تابه‌های وُک در هند و مناطق جنوب‌شرقی آسیا هم رواج داشته و به «کوآلی» (kuali) معروف بوده است. حتی بعید نیست که چینی‌ها کلمه «کو» برای وُک را از «کوآلی» برگرفته باشند.

اما فکر می‌کنید هدف از ابداع تابه‌های وُک چه بود؟

عده‌ای از تحلیل‌گران تاریخ آشپزی معتقدند که تابه وُک برای آشپزی سریع و صرفه‌جویی در مصرف سوخت ابداع شد. عده‌ای دیگر بر این باورند که هدف از ابداع وک آشپزی سریع و آسان بود. چون صفر تا صد طبخ غذا در خود وک انجام می‌شود، دیگر نیازی به کثیف‌کردن هم‌زمان ظروف دیگر نیست. هدف از ابداع وُک هرچه بود، به‌قدری وسیله پرکاربردی از آب درآمد که این روزها در همه دنیا باب شده است.
این تابه بزرگ و گود با لبه های بلند مخصوص پخت و پز غذاهای مخصوص آسیای شرقی می باشد. آنها برای طبخ غذاهایشان مواد غذایی را به مدت کوتاه روی حرارت زیاد در این تابه تفت می دهند، شعله تا حدی زیاد است که گاهی شعله های آتش نیز از آن بلند می شود.

بدین ترتیب غذا خیلی سرخ و برشته نمی شود و فقط کمی نرم می شود، بنابر این ارزش غذای مواد غذایی نیز حفظ می شود. جنس اغلب تابه های وُک از چدن بوده و بسیار سنگین است. تابه وُک جزو گران ترین تابه های بازار است.

شما با خرید تابه وُک چند کاره در واقع سه وسیله کاربردی خریداری نموده اید. می توانید سرخ کنید، تفت دهید و بخار پز کنید. این تابه وُک ، با طراحی منحصر به فرد و زیبای خود یک ظرف همه کاره بوده که در تهیه غذاهای مختلفی به کار می رود. شما حتی می توانید به عنوان قابلمه در آن برنج درست کنید.
اگر اهل نودل‌خوری و علاقه‌مند به طبخ غذاهای آسیای شرقی هستید در خرید وُک شک نکنید.

برای دیدن صفحه ی تکنو در اینستاگرام روی آیکون زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات پوسته -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تعیین کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که می خواهید، شروع به تایپ کنید.